autofakty.pl

Na czym polega różnica między sedanem a hatchbackiem?

Sedan to najbardziej klasyczny typ nadwozia wśród samochodów osobowych. Przez długi czas był również najbardziej powszechny, jednak w ostatnich latach wzrosła znacznie popularność hatchbacków. Na czym polegają różnice między tymi rodzajami nadwozi?

Zdecydowana większość samochodów spotykanych na co dzień na ulicach to sedany, hatchbacki lub kombi. Pozostałe odmiany nadwoziowe, jak kabriolety, vany i coupe, to statystycznie mniejszy odsetek. Poniżej przypominamy jakie są główne podobieństwa i różnice pomiędzy sedanami a hatchbackami. Należy jednak zaznaczyć, że w ostatnich latach coraz częściej pojawiają się na rynku samochody z pogranicza różnych segmentów, co może utrudniać identyfikację i podział nadwozi.

Nadwozie typu sedan

To typ nadwozia samochodowego, który składa się z trzech brył (przedziału silnikowego, kabiny pasażerskiej i bagażnika). Bryły są połączone w miejscach, gdzie znajdują się kolejne słupki dachowe (A, B i C), będące ważnymi elementami nośnymi nadwozia. Sedany mają zazwyczaj od czterech do pięciu miejsc siedzących i foremny, pojemny bagażnik. Od lat pięćdziesiątych aż do początku lat dziewięćdziesiątych poprzedniego stulecia był to najpopularniejszy typ nadwozia wśród aut osobowych. W ostatnich latach ustępują jednak, szczególnie w Europie, pod względem popularności hatchbackom oraz liftbackom, które zaczynają dominować na rynku. Potwierdzeniem tego faktu mogą być wyniki sprzedaży oraz polityka produktowa niektórych firm. W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się w Polsce nowych aut brak jakiegokolwiek sedana, a np. Honda zdecydowała się zakończyć sprzedaż modelu Accord w Europie, właśnie z powodu kiepskich wyników rynkowych.

Fiat Linea

Sedany są jednak bezapelacyjnie preferowane przez najbardziej konserwatywnych kierowców i królują wszędzie tam, gdzie liczy się reprezentacyjny wygląd. Z tego powodu jest to rodzaj nadwozia dominujący wśród najbardziej prestiżowych modeli samochodów, gdzie inne rodzaje karoserii niż klasyczna limuzyna (sedan) praktycznie się nie przyjęły i stanowiły jedynie stylistyczne eksperymenty.

Nadwozie typu hatchback

Hatchback jest z kolei typem nadwozia, w którym stosuje się unoszone drzwi tylne, przez które możliwy jest dostęp do bagażnika, znajdującego się w jednej bryle z kabiną pasażerską. Pośród hatchbacków można wyróżnić odmiany trzydrzwiowe (wyposażone w parę drzwi bocznych oraz pokrywę bagażnika) i pięciodrzwiowe (z czworgiem drzwi bocznych i piątymi w postaci pokrywy bagażnika). W większości hatchbacków wraz z tylnymi drzwiami unosi się ruchoma tylna półka, oddzielająca kabinę od przestrzeni ładunkowej. Cechy charakterystyczne dla hatchbacka są następujące: nadwozie jednobryłowe lub dwubryłowe, tylna klapa z wbudowaną w nią szybą i składane tylne siedzenia, co w razie konieczności pozwala na transport przedmiotów o sporej długości.

Z powodów technologicznych ostatni słupek (C), a więc ten, który znajduje się pomiędzy końcem tylnych drzwi a klapą bagażnika, jest najczęściej znacznie szerszy i bardziej masywny niż dwa wcześniejsze.

Toyota Yaris (1999-2005)

Ten typ nadwozia jest najliczniej reprezentowany w klasie samochodów miejskich i kompaktowych, które są równocześnie najpopularniejszymi samochodami rodzinnymi i firmowymi. Dzieje się tak nie tylko z powodu ich cenowej dostępności, ale i dlatego, że nadwozie tego typu ma niezaprzeczalne zalety. Dzięki możliwości złożenia tylnej kanapy oraz demontażu półki przykrywającej bagażnik, po wykonaniu takiej operacji można zmieścić do stosunkowo niewielkiego auta przedmioty o dużych gabarytach, bo do dyspozycji uzyskuje się cały bagażnik oraz sporą przestrzeń pomiędzy nim, a linią dachu. Z tego powodu, mimo nominalnie mniejszej pojemności przedziału bagażowego niż w sedanach, w sytuacji awaryjnej właśnie hatchbackiem da się przetransportować większy ładunek. Ponadto dostęp do bagażnika w hatchbackach jest znacznie łatwiejszy, a próg załadunku niższy.

Sedan i hachback w jednym, czyli liftback

Przy wszystkich swoich zaletach, oba typy nadwozia mają również pewne mankamenty. W przypadku sedanów to przede wszystkim mniejsza funkcjonalność i znacznie gorszy dostęp do bagażnika, który mimo dużych rozmiarów nie zawsze daje się optymalnie wykorzystać. Z kolei hatchbacki są dla wielu kierowców i firm po prostu za małe i nie dość reprezentacyjne.

Koncerny samochodowe znalazły rozwiązanie tego problemu i właśnie w taki sposób powstał liftback, czyli hybryda sedana i hatchbacka. Taki rodzaj nadwozia łączy najistotniejsze zalety obu wymienionych rozwiązań. Auto z nadwoziem liftback ma bowiem klasyczny, okazały kształt sedana i bagażnik o dużej długości, a równocześnie dostęp do niego i umieszczanie w nim dużych przedmiotów są ułatwione dzięki klapie unoszonej razem z szybą.

W porównaniu z hatchbackiem, pokrywa bagażnika w nadwoziu typu liftback jest z reguły dłuższa, a jej linia przebiega pod mniejszym kątem. Nabywcy szybko docenili wygodę tego połączenia i statystyki sprzedaży pokazują, że taki model nadwozia staje się coraz bardziej doceniany i popularny wśród klientów.

Miarą popularności i sukcesu rynkowego liftbacka może być fakt, że w przypadku nowej generacji Insignii Opel całkowicie zrezygnował z wersji sedan na rzecz liftbacka.

Opel Insignia po liftingu (2013-)
Exit mobile version