ISOFIX to standaryzowany system, umożliwiający łatwe, bezpieczne i szybkie mocowanie fotelika dziecięcego na siedzeniu samochodu, za pomocą specjalnych zaczepów. Zapewnia on bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, co potwierdziło wiele testów.
ISOFIX to jeden z dwóch systemów mocowania fotelików, wykorzystywanych na terenie Europy. Drugi to wypierany z rynku, stary system w którym baza fotelika jest mocowana za pomocą pasów bezpieczeństwa. System ten zapewnia lepsze i sztywniejsze mocowanie fotelika, niż standardowe pasy bezpieczeństwa.
ISOFIX stosowany jest w samochodach produkowanych na rynek europejski. Choć początkowo prace prowadzono wspólnie, ostatecznie inny system trafił na wyposażenie aut sprzedawanych w USA (system Latch).
Nazwa systemu to skrót od ISO (International Organisation for Standardisation) I FIXTURE (można rozumieć jako “mocowanie”). System został zaprojektowany w 1991 roku. Na listę standardowego wyposażenia nowych aut sprzedawanych w Europie trafił w 2011 roku.
System jest identyczny w każdym samochodzie, bez względu na jego markę, model, wielkość i przynależność do autosegmentu. Dzięki temu nie ma problemu z doborem fotelika i z kompatybilnością fotelików dziecięcych w poszczególnych markach i modelach samochodów.
Konstrukcja ISOFIX
System wykorzystuje dwa sztywne, metalowe zaczepy (w kształcie litery U), zamocowane na stałe do nadwozia samochodu. Zaczepy znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem tylnej kanapy (albo pojedynczego fotela w autach wyższych klas) a także na fotelu pasażera z przodu auta. Z tyłu auta zawsze montowane są dwa zaczepy. Na siedzeniach znajduje się też specjalne oznaczenie systemu ISOFIX.
ISOFIX zdecydowanie przyspiesza oraz uniemożliwia niewłaściwy montaż fotelika. Fotelik dostosowany do ISOFIX posiada wysuwane ramiona (najczęściej pokryte lakierem w jaskrawym kolorze), na końcu których znajdują się zatrzaski. Mocuje się je do zaczepów. Po zatrzaśnięciu zatrzasków, wystarczy dosunąć fotelik i montaż jest zakończony. Demontaż fotelika jest równie prosty i szybki.
W niektórych autach (zazwyczaj niższych klas, ze względu na oszczędności) zaczepy wystają ponad siedzisko kanapy. W pozostałych autach mogą być one zamaskowane zaślepkami z tworzywa.
Zalety ISOFIX-u
System pozwala na szybki montaż fotelika, przeniesienie go do innego auta a także, co najważniejsze, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa dla dziecka. Dzięki mocnym, stałym mocowaniom, System zapewnia stabilność dla fotelika nawet w czasie zderzenia czołowego. Uchwyty ograniczają także ryzyko jakichkolwiek bocznych ruchów fotelika (przy uderzeniu w bok pojazdu), eliminując zagrożenie uszkodzenia szyi i głowy dziecka w czasie wypadku. ISOFIX pozwala także na regulację kąta oparcia fotelika, co pozwala zapewnić dziecku komfortowe warunki w czasie snu.
Ewolucja ISOFIX-u
Od 2013 roku poza dwoma standardowymi zaczepami z metalu, stosuje się dodatkowo górny zaczep – pas Top Tether, albo dodatkową nogę stabilizującą. Pas Top Tether posiada zaczep z tyłu tylnej kanapy (albo tylnego fotela w autach klasy premium) lub na spodzie bagażnika.
Z kolei nogę stabilizującą montuje się na podłodze, pomiędzy przednim siedzeniem a tylną kanapą (fotelem) albo pomiędzy deską rozdzielczą a przednim fotelem pasażera (przy mocowaniu fotelika z przodu).
Minusy ISOFIX-u
Foteliki do systemu ISOFIX są dużo droższe (nawet trzykrotnie) od tych, które montuje się pasami. Są też dużo cięższe od nich. Nie każde, starsze auto posiada na wyposażeniu rodzaj mocowania zgodny z tym standardem.