autofakty.pl

Interfejs diagnostyczny – co to jest?

Interfejs diagnostyczny I autofakty.pl I Autor: Michał Lisiak

Interfejs diagnostyczny to urządzenie elektroniczne, które pozwala na przeprowadzenie samodzielnej diagnozy stanu technicznego wielu podzespołów samochodu. Interfejs diagnostyczny działa tylko w samochodach z systemem OBD2. Aby można było z niego skorzystać, potrzebne jest odpowiednie urządzenie elektroniczne oraz właściwie dobrane oprogramowanie.

Interfejs diagnostyczny jest przeznaczony przede wszystkim dla do zastosowań amatorskich, ale jest niekiedy wykorzystywany przez mniejsze i słabiej wyposażone warsztaty. Profesjonalni mechanicy zazwyczaj korzystają z testerów diagnostycznych albo profesjonalnych urządzeń diagnostycznych, przeznaczonych do obsługi aut określonej marki albo produkowanych przez jeden koncern motoryzacyjny.

Interfejs diagnostyczny – zastosowanie

Jak zbudowany jest interfejs diagnostyczny?

Istnieją dwie wersje interfejsów diagnostycznych – przewodowa i bezprzewodowa.

Zasadniczą częścią urządzenia jest prostokąt z tworzywa sztucznego, w którym znajduje się wtyczka, przeznaczona do umieszczania w samochodowym gniazdku OBD2. Na obudowie urządzenia umieszczone są też diody kontrolne, zapalające się po podłączeniu.

W wersji bezprzewodowej w urządzeniu znajduje się nadajnik Wi-Fi albo Bluetooth. W wersji przewodowej, z tylnej części obudowy wyprowadzony jest przewód, zakończony standardową wtyczką USB.

Co jest potrzebne, aby interfejs diagnostyczny mógł działać?

Aby można było korzystać z interfejsu diagnostycznego, trzeba spełnić kilka warunków:

Gniazdo diagnostyczne, zgodnie ze standardem OBD2 posiada każdy samochód, wyprodukowany w UE po 2000 roku i w USA po 1996 roku. W Polsce konieczność wyposażania nowych aut w OBD2 została wprowadzona w 2002 roku w przypadku aut z silnikami benzynowymi i w 2004 w przypadku aut z silnikami wysokoprężnymi.

Interfejs diagnostyczny OBD2 I autofakty.pl I Autor: Michał Lisiak

Oprogramowanie do interfejsu diagnostycznego

Interfejsy diagnostyczne są w wielu przypadkach sprzedawane wraz z oprogramowaniem, dołączanym do nich na płytach. Jest to najczęściej oprogramowanie darmowe. Ma ono szereg ograniczeń.

Opłaca się zakupić do interfejsu bardziej rozbudowany program płatny (ceny zaczynają się od 15 zł, lepszych programów od 70 zł), który znacznie zwiększy możliwości interfejsu diagnostycznego. 

Jak korzysta się z interfejsu diagnostycznego?

W samochodzie należy znaleźć gniazdko systemu diagnostycznego OBD2. Jest ono wykonane z tworzywa, ma zazwyczaj biały kolor, niezależnie od marki, ten sam kształt, rozmiar i dwa rzędy po osiem styków elektrycznych. Gniazdo w większości aut montowane jest pod deską rozdzielczą. Aby zapobiec odwrotnemu podłączaniu wtyczki, gniazdo OBD2 jest u góry rozszerzone, a u dołu zwężone.

W niektórych modelach aut gniazdko systemu diagnostycznego może znajdować się w nietypowym miejscu, na przykład w tunelu środkowym.

Jak uruchomić interfejs diagnostyczny?

Jak powinna wyglądać obsługa interfejsu diagnostycznego? 

W niektórych autach po podłączeniu interfejsu diagnostycznego na desce rozdzielczej mogą zacząć migać kontrolki.

Ograniczenia interfejsu diagnostycznego

Funkcjonalność interfejsu diagnostycznego zależy przede wszystkim od jego oprogramowania. Im lepsze, tym więcej funkcji można obsłużyć.

Jednakże proste interfejsy diagnostyczne mogą nie radzić sobie z wykrywaniem niektórych problemów, na przykład dotyczących zaawansowanych systemów bezpieczeństwa (awarie czujników ABS, ESP, ASR), problemów z poduszkami powietrznymi czy też z nowoczesną elektroniką.

Plusy interfejsu diagnostycznego

Urządzenie jest proste w obsłudze i w większości przypadków tanie (najtańszy interfejs kosztuje do 30 zł, płatny program 15 – 70 zł, a są przecież programy darmowe). W przypadku zapalenia się kontrolki check engine można szybko samodzielnie ustalić, co jest powodem problemu, bez konieczności płacenia za to w warsztacie. Poza tym precyzyjne ustalenie problemu pozwala znacznie taniej usunąć awarię, albowiem od razu wiadomo, która część sprawia problemy.

Interfejs bezprzewodowy można mieć zawsze przy sobie, nawet w trasie.

Warto pamiętać, że niektóre błędy nie powodują zapalenia się określonej kontrolki. Dlatego co pewien czas warto sprawdzić stan auta, podłączając je pod interfejs. Pozwoli to szybko wykryć awarie.

Różnice pomiędzy interfejsem, a testerem diagnostycznym i komputerem diagnostycznym

Tester diagnostyczny to urządzenie, które posiada własny ekran LCD lub LED i własne, wbudowane oprogramowanie. Dzięki temu odczyt błędów odbywa się na jego własnym ekranie. Komputer diagnostyczny to zaawansowane urządzenie, używane w profesjonalnych warsztatach samochodowych, z oprogramowaniem do obsługi aut danego koncernu albo konkretnych marek, mające możliwość szerokiej kontroli a także modyfikacji oprogramowania samochodu.

Exit mobile version