autofakty.pl

Hydraulic Brake Assist – co to jest?

Bardzo często bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz innych użytkowników drogi zależy od ułamków sekund. Wystarczy chwila zagapienia, aby doprowadzić do tragedii. Niestety, nawet przy szybkim czasie reakcji zdarza się, że nie wykorzystujemy w pełni możliwości hamulców. Na szczęście, w nowoczesnych samochodach w dużym stopniu pomaga nam zaawansowana technika w postaci systemu Hydraulic Brake Assist. Jest to sprzężony z ESP hydrauliczny asystent hamowania awaryjnego.

Czym  jest Hydraulic Brake Assist?

Każdy kierowca z kilkuletnim stażem przynajmniej raz był w sytuacji, w której musiał skorzystać z awaryjnego hamowania. Pieszy wyszedł na drogę, inny kierowca się zagapił, na skrzyżowaniu ktoś wjechał na czerwonym świetle, z lasu wybiegło zwierzę. To tylko kilka sytuacji, które mogą przytrafić się każdemu. Szybkie i zdecydowane naciśnięcie pedału hamulca bardzo często ratuje przed zderzeniem. Jednakże badania wykazały, że wielu kierowców nie dociska wówczas pedału do oporu, wydłużając tym samym drogę hamowania. Od decyzji do rozpoczęcia hamowania mija przeciętnie 1,4 sekundy – w tym czasie auto jadące 50 km/h pokonuje nawet 19 metrów, czyli więcej niż trzy długości przeciętnego samochodu!

Jak działa system HBA?

Układ hamulcowy działa z pewnym opóźnieniem – zazwyczaj od momentu dotknięcia pedału hamulca do rozpoczęcia hamowania mija około 0,4 sekundy. Większość tego czasu zajmuje wciśnięcie pedału do końca, dlatego też w skrajnych sytuacjach system HBA wyręcza kierowcę i samoczynnie maksymalnie zwiększa ciśnienie w układzie.

W sytuacji awaryjnej kierowca auta z systemem ABS powinien wcisnąć pedał hamulca gwałtownie i do samego końca, nie obawiając się poślizgu. O jego uniknięcie zadba system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. W takiej chwili do akcji wkracza system HBA, który w mgnieniu oka wykrywa, że pedał hamulca bardzo szybko zmienia pozycję i nie czeka, aż osiągnie on swoje skrajne położenie. Wystarczy, że pedał hamulca pokona tylko niewielką część pełnej drogi do skrajnego położenia z odpowiednią prędkością, aby system HBA zwiększył do maksimum ciśnienie w układzie hamulcowym. W ten sposób czas reakcji z 0,4 sekundy redukuje się nawet do 0,1 sekundy, skracając drogę hamowania.  Nawet o kilka metrów (od momentu reakcji do całkowitego zatrzymania pojazdu). W wielu przypadkach – decydujących metrów.

Pamiętajmy również, że cały czas mówimy o wartościach odpowiednich dla przepisowej miejskiej prędkości 50 km/h. W przypadku np. 110 km/h w czasie 1,4 sekundy pokonujemy ponad 40 metrów, więc redukcja czasu reakcji układu aż o 0,3 sekundy ma jeszcze większe znaczenie w obliczu zbliżającego się nagłego zagrożenia.

Exit mobile version