Ecoboost to rodzina silników benzynowych, produkowanych przez koncern Ford od 2009 roku. To jednostki napędowe budowane w zgodzie z zasadami downsizingu i montowane pod maskami wielu modeli Forda, sprzedawanych w 72 krajach świata.
Downsizing to trend w motoryzacji, w którym przodują przede wszystkim europejskie firmy motoryzacyjne. Trend ten powstał w odpowiedzi na coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin oraz oczekiwania klientów, którzy chcieli aut dynamicznych a zarazem oszczędnych.
Geneza powstania silników Ecoboost
W 2008 roku Ford Motor Company ogłosił w czasie Salonu Samochodowego w Detroit, że rozpoczyna pracę nad wprowadzeniem do produkcji nowoczesnych jednostek benzynowych o nazwie Ecoboost. Zgodnie z założeniem, silniki te miały zużywać mniej paliwa, a także emitować znacznie mniej CO2. Rok później silniki trafiły do masowej produkcji. Do 2013 roku powstało 2 mln silników Ecoboost, a do 2015 – 5 mln sztuk.
Downsizing w Europie kojarzy się przede wszystkim z małymi jednostkami napędowymi. Ale kariera Ecoboost rozpoczęła się od silnika V6 o pojemności 3.5 litra, montowanego pod maskami Forda Flex i Lincolna MKS, oferowanych na rynku amerykańskim.
Na rynek europejski silniki Ecoboost produkowane są w Walii, Niemczech, Rumunii i Hiszpanii.
Zastosowane technologie w silnikach Ecoboost
Silniki wyposażane są w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, system zmiennych faz rozrządu a także aluminiową głowicę. Najsłynniejszą jednostką w rodzinie Ecoboost jest silnik o pojemności jednego litra. Zdobył on wiele nagród. Miedzy innymi czterokrotnie (w 2012, 2013, 2014 i 2015 roku) został uznany za najlepszy w konkursie Międzynarodowy Silnik Roku. Jednostka napędza między innymi Fiestyi kompaktoweFocusy. Wprowadzono ją do produkcji w 2012 roku.
Trzycylindrowy silnik dostępny jest w dwóch wariantach mocy – 100 i 125 KM. Jednostka wyposażona jest we wtrysk bezpośredni i turbinę z łopatkami o zmiennej geometrii, napędzaną spalinami. Turbina ma mały moment bezwładności, dzięki czemu bardzo szybko reaguje na naciśniecie pedału gazu, zapewniając dobre przyspieszenie przy całym zakresie prędkości obrotowych. Także przy niskich.
Głowicę silnika wykonano z lekkiego aluminium, zastosowano także zintegrowany kolektor wylotowy.Ma to na celu obniżenie temperatury gazów wylotowych.
Nowością jest też diametralnie nowy kształt żeliwnego bloku silnika. Nowa konstrukcja ma na celu umożliwienie szybkiego osiąganiatemperatury roboczej, co przekłada się na niższe spalanie.
Rozrząd w litrowym Ecoboost wykorzystuje dwa paski zębate (nie są to metalowe łańcuchy rozrządu), zanurzone w kąpieli olejowej. Kąpiel olejowa zmniejsza tarcie. Z myślą o mniejszym tarciu zastosowano także nową powłokę na tłokach oraz pierścienie tłokowe o mniejszym naprężeniu.
Ponadto silnik wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, dzięki któremu możliwe było podniesienie momentu obrotowego, a także obniżenie spalania oraz emisji spalin. Z racji tego, że niewielka jednostka dość mocno drży w czasie pracy, producent zastosował nową konstrukcję koła zamachowego, mającą na celu redukcję drgań.
Dane fabryczne producenta mówią o średnim spalaniu na poziomie 4.8 l/100 km w przypadku jednostki stukonnej i 5 l/100 km w przypadku jednostki studwudziestopieciokonnej. Emisja CO2 wynosi odpowiednio 109 i 114 g na km.
Rodzaje silników Ecoboost
Ecooboost to nie tylko małe silniki. Rodzina obejmuje wiele jednostek, na przykład jednostkę 1.5 l (120, 150, 160 KM), czy też dwulitrowy silnik o mocy 203 KM, stosowany między innymi w Mondeo (7,9 sekundy do 100 km/h, 7.7 l/100 km, 179 g CO2/km). Ecoboost to także potężny 3.5 l V6 (300 KM, 280 Nm) montowany pod maską wielkiego pickupa F-150, który zastąpił pięciolitrowy silnik V8 i przewyższył go osiągami.
Awaryjność silników Ecoboost
Silniki Forda okazały się bardziej paliwożerne, niż obiecał to producent (1.0 zużywa nawet do 8l/100 km podczas jazdy po mięście). Trzeba liczyć się z awariami turbosprężarek (nowa do litrowego Ecoboost kosztuje ok. 3000 złotych) oraz wtryskiwaczy, czułych na zanieczyszczenia paliwa (nowy, markowy kosztuje ok. 400 zł/sztuka). Koniecznością jest stosowanie najlepszych, syntetycznych olejów silnikowych, stała kontrola ich poziomu (silnik jest na to bardzo czuły) oraz wymiana oleju co 10 – 15 tysięcy km przebiegu, a nie co 30 tysięcy, jak zaleca producent.
W porównaniu do wielu innych jednostek „downsizingowych”, obecnych na rynku, silniki Ecoboost są jednymi z najmniej awaryjnych. Szczególnie godna polecenia jest jednostka litrowa.