autofakty.pl

Audi – modele i oznaczenia

gama modeli Audi, Audi

Dla dziennikarzy motoryzacyjnych i motoryzacyjnych fanatyków rozszyfrowanie nazw stosowanych w nomenklaturze producenta nie jest żadnym problemem. Co jednak mają zrobić kierowcy, którzy są raczej moto-laikami? Do nich właściwie kierujemy ten materiał. Razem z nami i w dość przystępnej formie mogą zorientować się w ofercie producenta i zdobyć podstawową wiedzę konieczną do zakupu auta danej firmy. Dziś czas na nazwy Audi – zobaczcie naszą informacyjną tabletkę.

Audi – modele

Na początek gama modelowa Audi. Być może Niemcom zabrakło kreatywności, a być może zależało im na ułożeniu i prostocie. Bez względu na przyczynę, nazewnictwo samochodów zostało w zasadzie oparte na dwóch literach: A i Q.

A oznacza hatchbacki, sedany, coupe, kombi i kabriolety:

a Q crossovery i SUV-y:

Litery są dodatkowo łączone z cyframi, przy czym wyższa oczywiście oznacza większy i bardziej luksusowy model. Wyjątki w gamie są właściwie tylko dwa. Mowa o dwóch modelach sportowych – R8 i TT.

Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia wersji nadwoziowych

Do tej pory style nadwozia opisywaliśmy nieco zdawkowo. Do prawidłowego rozszyfrowania nomenklatury Audi, trzeba się jednak zagłębić w ten temat. Niektórych nazw oczywiście tłumaczyć nie trzeba – w stu procentach zgadzają się ze standardami rynkowymi. Skupimy się zatem na wersjach, którym Niemcy nadali własne nazewnictwo.

Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia wersji sportowych

Nazwy modeli podstawowych czasami są wzbogacane literą S lub literami RS. I mniej wprawieni kierowcy powinni wiedzieć o tym, że to dość ważny sygnał. Oznacza bowiem bardziej sportową stylizację i… dużo mocniejszy silnik. Pod oznaczeniem tym często ukrywają się wersje napędzane 6- i 8-cylindrowymi silnikami widlastymi. Szczególnie jeżeli mówimy co najmniej o modelu segmentu D. Wariant S jest pierwszym stopniem modyfikacji, a RS drugim – najbardziej bezkompromisowym.

Fot. Materiały prasowe Audi

W tym momencie czytelnikom należy zrobić pewne zastrzeżenie. Otóż jest jeden przypadek, w którym litera S pojawiająca się na karoserii Audi, nie będzie oznaczać wyższej mocy. Mowa o linii stylizacyjnej S-Line. To pakiet opcji, w którym zmienia się wyłącznie wygląd auta oraz zawieszenie. Resorowanie zaczyna sztywniej tłumić nierówności i oferuje wyższy poziom trakcji. Nadwozie z kolei otrzymuje sportowe akcenty, a w tym spojlery i większe felgi aluminiowe.

Audi – oznaczenia silników

Audi nie ułatwia sytuacji także w momencie, w którym kupujący zajrzy do tabeli danych technicznych. Tam czeka na niego seria oznaczeń, które zdradzają informacje dotyczące technologii użytej do budowy silnika.

Fot. Materiały prasowe Audi

Jeszcze w zeszłym roku Audi przed oznaczeniem silnika dodawało oznaczenie pojemności – np. 2,0 TDI czy 3,2 FSI. Od końca roku 2017 i prezentacji czwartej generacji limuzyny A8, sytuacja uległa jednak zmianie. Marka postanowiła zapisywać w miejscu pojemności moc wyrażoną w kilowatach. Nowa nomenklatura będzie stopniowo wprowadzana we wszystkich modelach niemieckiej firmy wraz z prezentacjami nowych modeli, ewentualnie wersji poliftingowych.

Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia napędów

Większość modeli Audi w wersji podstawowej korzysta z napędu przednich kół. Niemcy nie oznaczają tego zatem w jakiś specjalny sposób. Dodatkowe plakietki pojawiają się dopiero wtedy, gdy auto przekazuje moc na cztery koła. Producent z Ingolstadt jest znany ze swoich czteronapędów mniej więcej od lat osiemdziesiątych i stosuje przede wszystkim rozwiązania oparte o elektroniczne sterowanie bez możliwości mechanicznego blokowania dyferencjału.

Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia skrzyń biegów

Rodzaj silnika i sposób przekazania napędu to nie jedyne opcje, jakie kierowca będzie musiał wskazać podczas konfigurowania auta. Kluczem do sukcesu jest też wybór właściwej skrzyni biegów. A w niemieckiej gamie wybór akurat jest dość duży – szczególnie w kwestii przekładni zautomatyzowanych.

Exit mobile version