autofakty.pl

Amortyzatory adaptacyjne – co to jest?

Wybór trybów jazdy w zawieszeniu Four C I autofakty.pl Źródło Swedenspeed

Amortyzatory adaptacyjne (amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia) stosuje się w samochodach z zawieszeniem adaptacyjnym. Ten rodzaj zawieszenia pozwala kierowcy na wybór charakterystyki pracy zawieszenia, dzięki czemu może ono np. pracować w trybie komfortowym (tzw. miękkie zawieszenie, o dużej sile tłumienia nierówności) lub sportowym (tzw. zawieszenie twarde, o małej sile tłumienia, za to doskonale trzymające się drogi)

Zawieszenia aktywne, wykorzystujące amortyzatory adaptacyjne, są obecnie stosowane w autach klasy premium, a także (jako opcja) w samochodach klasy średniej wyższej i kompaktowej. Mogą one samodzielnie dostosowywać charakterystykę tłumienia amortyzatorów (stale, albo w czasie wykonywania gwałtownych manewrów lub pokonywania zakrętów), albo dostosować ich pracę do gotowych ustawień, które wybiera kierowca (zazwyczaj dostępne są tryby standardowy, Sport i Comfort).

Podstawowe zadanie amortyzatora to tłumienie nierówności oraz dociskanie koła do podłoża.

Amortyzator adaptacyjny Audi MagneticRide I autofakty.pl I Źródło Audi Technology Portal

Budowa amortyzatora adaptacyjnego

Amortyzatory adaptacyjne to zaawansowana odmiana amortyzatorów dwururowych. Typowe amortyzatory dwururowe zbudowane są z dwóch komór wypełnionych olejem: komory roboczej w cylindrze wewnętrznym (w niej pracuje tłoczysko amortyzatora) i przestrzeni pomiędzy cylindrem zewnętrznym a rurą zewnętrzną (komora wyrównawcza/kompensacyjna).Ponadto w skład amortyzatora dwururowego wchodzą zawór dolny (zamocowany u dołu cylindra wewnętrznego) oraz zawór górny, zabudowany w tłoku. Zadaniem zaworów jest tłumienie: denny tłumi podczas ściskania (nacisku), a tłokowy podczas rozciągania (odbicia) amortyzatora. Specjalna konstrukcja zaworów odpowiada za właściwe przemieszczanie się cieczy roboczej, jaką jest olej.

Czym różni się amortyzator adaptacyjny od standardowego amortyzatora dwururowego?

Zawieszenie adaptacyjne wymaga zastosowania całego szeregu czujników, mierzących obciążenie auta, rozkład obciążenia na poszczególne elementy zawieszenia w czasie pokonywania zakrętów, przyspieszania i hamowania, pionowe przemieszczenia osi przedniej i tylnej, siłę hamowania itd..

Zawieszenie adaptacyjne Four C w Volvo S80 I autofakty.pl I Źródło Volvo Media

Najpopularniejsze układy zawieszenia z amortyzatorami adaptacyjnymi

Działanie układu DCC z amortyzatorami adaptacyjnymi

Zawór elektromagnetyczny zamontowany jest z boku kolumny amortyzatora. W kolumnie znajdują się czujniki położenia kół i przyspieszenia nadwozia. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy, które zmieniają charakterystykę tłumienia amortyzatorów (a także charakterystykę pracy elektromechanicznej przekładni kierowniczej, skrzyni biegów, silnika itd.).

Dodatkowo w czasie wykonywania nagłych manewrów (jak ominięcie przeszkody), układ automatycznie usztywnia zawieszenie, zwiększając przyczepność i zmniejszając przechyły.

Zawieszenei adaptacyjne DCC – możliwość wybory trybu jazdy na ekranie dotykowym I autofakty.pl I Źródło Golfmk7.com

Działanie układu AVS z amortyzatorami adaptacyjnymi

Układ AVS wykorzystuje szereg czujników, między innymi żyroskopowy, prędkości i akcelerometr. AVS oferuje 30 poziomów sztywności amortyzatorów adaptacyjnych, automatycznie dobieranych przez komputer do rodzaju nawierzchni i warunków na drodze.

W czasie skręcania układ usztywnia amortyzatory, zapewniając dobre trzymanie się drogi i minimalizując przechyły nadwozia. Na drogach niskiej jakości AVS automatycznie zwiększa siłę tłumienia, zapewniając wyższy komfort jazdy.

AVS pozwala kierowcy na wybór czterech trybów jazdy: Eco, Normal, Sport S i Sportu S plus.

 

Amortyzator adaptacyjny w zawieszeniu AVS I autofakty.pl I Źródło Lexus Bahrajn

Wady amortyzatorów adaptacyjnych

Największą jest ich cena, kilkakrotnie wyższa niż w przypadku amortyzatorów standardowych. W przypadku aut niższych klas trzeba liczyć się z wysoką dopłatą za zawieszenie adaptacyjne.

Istnieje możliwość regeneracji amortyzatorów adaptacyjnych, zmniejszająca koszty ich naprawy. W wielu autach można wymienić amortyzatory adaptacyjne na zwykłe.

Zalety amortyzatorów adaptacyjnych

Przede wszystkim zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Niektórzy kierowcy cenią je za możliwość
zmiany charakterystyki pracy zawieszenia w samochodzie, co np. pozwala w pewnym stopniu poczuć się jak za kierownicą auta sportowego.

Exit mobile version