autofakty.pl

Active Body Control – co to jest?

Układ zawieszenia hydraulicznego Active Body Control I autofakty.pl I Źródło: MBWorld.org

Active Body Control (ABC) to bardzo komfortowy system zawieszenia hydraulicznego, stosowany w niektórych, luksusowych modelach samochodów firmy Mercedes Benz. Skomplikowany system zawieszenia hydraulicznego Active Body Control skutecznie tłumi nierówności drogi, pozwala na zmianę wysokości prześwitu samochodu, a także minimalizuje przechyły nadwozia podczas hamowania (tzw. nurkowanie), w czasie pokonywania łuków drogi i zakrętów podczas jazdy z dużą szybkością.

Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control zadebiutowało w 1998 roku w modelu Mercedes Benz W220, reprezentującym autosegment F. Poza tym Active Body Control było montowane (często jako element opcjonalny) w takich modelach Mercedesa, jak:

Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – budowa

Układ ABC wykorzystuje płyn roboczy (olej), pod określonym, bardzo dużym ciśnieniem (do 190 bar), zależnym od warunków na drodze, oczekiwanego stopnia tłumienia itd. Olej pod właściwym ciśnieniem służy do ustawienia odpowiedniego prześwitu samochodu, tłumienia nierówności a także przeciwdziałania wszelakim przechyleniom i pochyleniom nadwozia auta.

Co wchodzi w skład układu zawieszenia hydraulicznego Active Body Control?

 

Mercedes Benz S220 – w nim zadebiutowało zawieszenie Active Body Control ABC I autofakty.pl I Źródło: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29205

Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – sterowanie

Sterowanie odbywa się za pomocą dedykowanego przycisku, który umożliwia regulację prześwitu auta, albo wybór gotowych charakterystyk pracy zawieszenia (Sport – twarde/sportowe lub Comfort miękkie, mocno tłumiące itd.). Jest to zależne od modelu auta i rocznika.

Sterownik układu hydraulicznego ABC jest połączony z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym we wnętrzu auta. W razie potrzeby informuje kierowcę o awarii systemu, braku płynu, przegrzaniu płynu itd.

Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – działanie

Po uruchomieniu jednostki napędowej, sterownik systemu zbiera dane z czujników – przeliczenia są dokonywane średnio 10 razy na sekundę. Na podstawie zebranych danych a także sygnałów od kierowcy (wybierającego ustawienia) urządzenie steruje pracą pompy, zaworów i pozostałych elementów.

Hydrauliczna pompa ciśnienia, napędzana paskiem wieloklinowym, zasysa olej hydrauliczny ze zbiornika, a następnie nadaje mu odpowiednie ciśnienie (do 190 bar). Płyn trafia do czterech niezależnych zaworów (dwóch na przedniej i dwóch na tylnej osi), które sterują ilością oleju, kierowaną do amortyzatorów i usuwaną z nich. Olej hydrauliczny, powracający z amortyzatorów przepływa przez czujnik temperatury, chłodnicę oleju, filtr oleju i wraca do zbiornika. Auto podnosi się do określonego poziomu i zapewnia określoną przez wybór kierowcy charakterystykę tłumienia nierówności.
Dwa akumulatory (gruszki) są przygotowane do nagłego zwiększenia poziomu oleju w amortyzatorach, w razie potrzeby sprężony azot wypycha olej do amortyzatora, zapobiegając nagłym zmianom ciśnienia.

Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – awarie

Najczęstsze awarie Active Body Control dotyczą elementów hydraulicznych. Zdarzają się też problemy z elektroniką, na przykład uszkodzenia czujników systemu.

Awarie czujników są sygnalizowane komunikatami o treści „ABC Drive Carefully”, ABC Visit Workshop lub innymi, zależnymi od modelu auta.

Jazda z uszkodzonym systemem zawieszenia jest skrajnie niebezpieczna. Należy jak najszybciej odwiedzić warsztat, aby usunąć usterkę.

W przypadku braku płynu, zbyt małej ilości płynu, albo awarii pompy, system wyświetla komunikat o awarii, a auto nie podnosi się. Nie ma możliwości jazdy. Trzeba wezwać lawetę.


Układ zawieszenia hydraulicznego Active Body Control I autofakty.pl I Źródło: MBWorld.org

Co najczęściej psuje się w układzie zawieszenia Active Body Control firmy Mercedes Benz?

Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – zalecenia serwisowe

Producent samochodu zaleta terminową wymianę oleju hydraulicznego oraz filtra oleju. Interwał wymiany określony jest w instrukcji auta (np. co 30 tys. km przebiegu). Pompa jest bardzo wrażliwa na jakość oleju, zaniedbanie wymiany powoduje jej uszkodzenia.

Ważne jest także szybkie reagowanie na wycieki i uszkodzenia elementów, aby nie pogłębiać uszkodzenia. 

Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – wady i zalety

Zalety

Wady

 

 

Na terenie kraju działają też firmy, zajmujące się regeneracją drogich elementów zawieszenia.

 

Exit mobile version