autofakty.pl

Najbardziej wydajny termicznie silnik na świecie! Toyota pokazała nowość

nowy silnik Toyoty 2,0, toyota, silnik benzynowy, nowy silnik benzynowy

Podczas codziennej jazdy samochodem niewielu kierowców zastanawia się nad technologią, która wprawia silnik w ruch. A to może być spory błąd, bowiem często opowieść o aspektach inżynieryjnych jest pełna podniosłych informacji i ciekawych faktów. Zupełnie jak w przypadku nowego silnika benzynowego o pojemności 2 litrów opracowanego przez Toyotę. Motor pobił bowiem rekord!

Na pierwszy rzut oka nowy silnik japońskiej marki nie wyróżnia się w specjalny sposób. Ma 4 cylindry, pojemność 2 litrów i blisko 170 koni mechanicznych. Do tego będzie parowany z układami hybrydowymi oraz już niedługo powinien trafić na rynek. Jeżeli jednak kierowca postanowi zajrzeć pod plastikową osłonę jednostki i zechce zagłębić się w aspekty techniczne, odkryje że ma do czynienia z dość zmyślnym dziełem sztuki inżynieryjnej.

Toyota zapewnia, że nowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów ma drastycznie zredukowany poziom tarcia wewnętrznego, niezwykle wydajnie zaprojektowany układ wydechowy oraz sprawny system chłodzenia. Te wszystkie czynniki złożone w całość sprawiają, że osiąga wskaźnik wydajności termicznej na poziomie 40 proc. A to nowy rekord! Benzyniak zdetronizował tym samym 1,8-litrowy motor montowany w nowej Toyocie Prius, który osiąga wskaźnik na poziomie 39 proc.

Nowy silnik Toyoty 2,0 litra plus nowa przekładnia i nowa platforma

Choć nowy silnik benzynowy wydaje się wystarczająco mocny, aby mógł zasilać pojazd samodzielnie, raczej o takiej opcji nie ma mowy. Jednostka prawdopodobnie będzie oferowana wyłącznie jako element układu hybrydowego, który dość szybko powinien rozejść się po palecie nowych modeli opartych technologicznie o platformę podłogową TNGA. Kiedy ujrzymy go po raz pierwszy? Według najnowszych plotek dosłownie za kilka dni. A wszystko dlatego, że zadebiutuje w marcu pod maską trzeciej generacji Toyoty Auris.

Nowy układ hybrydowy Toyoty zostanie połączony ze zoptymalizowaną wersją przekładni CVT. Ta ma o 6 proc. ograniczone straty mechaniczne mocy oraz o 20 proc. skrócony czas zmiany „przełożeń”. Dzięki temu jeszcze lepiej będzie w stanie wykorzystywać potencjał silników podczas jazdy, co przełoży się na niższe spalanie. Wszystkie innowacje złożone w całość sprawiają, że nowy ekologiczny silnik ma pozwolić japońskiej marce ma spełnienie restrykcyjnych wymogów norm emisji spalin na długo przed ostatecznym deadline wyznaczonym m.in. dla rynku europejskiego.

W Aurisie III będzie nie jedna, a dwie hybrydy!

Przy okazji informacji o nowym silniku benzynowym, wypłynęło kilka szczegółów dotyczących nowej Toyoty Auris. Okazuje się bowiem, że nowy napęd hybrydowy oparty o 2-litrowy motor nie będzie jedynym oferowanym w palecie zmodernizowanego kompaktu. Model ma być mocno innowacyjny i ekologiczny. Dlatego otrzyma dwie wersje układu spalinowo-elektrycznego. Nowa jednostka stanie się wariantem topowym. W rolę modelu bazowego wcielić się powinien zatem dostępny dotychczas układ napędowy wspierający się benzyniakiem o pojemności 1,8 litra.

Tak przygotowana gama Aurisa ma sprawić, że klienci nie będą płakać za wycofanym z oferty silniku wysokoprężnym. Poza tym powinna pozwolić hybrydzie na zwiększenie udziału w sprzedaży w kolejnej generacji modelu. Ile udział ten wynosił do tej pory? Według różnych szacunków od 60 do nawet 70 proc. Aurisów II opuszczających salon sprzedaży korzystało z napędu układu spalinowo-elektrycznego.

Exit mobile version