zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Volkswagen

Koniec roku to dobry moment na podsumowania. Jedno z ważniejszych przygotował instytut JATO Dynamics. Analitycy zsumowali wyniki sprzedaży nowych samochodów w Europie od stycznia do listopada 2017 roku. Na podstawie zebranych danych zbudowali listę dziesięciu najczęściej wybieranych modeli. Tak, SUV-y nadal biją rekordy sprzedaży. Co ciekawe, nie do nich jednak należy pierwsza czwórka listy najchętniej kupowanych samochodów.

Między styczniem a listopadem 2017 roku w Europie sprzedało się w sumie 14 435 691 fabrycznie nowych samochodów osobowych. Wynik zdaniem analityków JATO Dynamics generuje wzrost szacowany na 3,8 proc. oraz pozwala producentom motoryzacyjnym optymistycznie patrzeć w przyszłość. Jakie modele były najczęściej wybierane przez mieszkańców Starego Kontynentu? To właśnie pytanie zadali sobie pracownicy instytutu. Aby znaleźć na nie odpowiedź, przygotowali ranking.

1. Volkswagen Golf – 445 206 sztuk
2. Renault Clio – 298 990 sztuk
3. Volkswagen Polo – 255 370 sztuk
4. Ford Fiesta – 237 770 sztuk
5. Nissan Qashqai – 230 860 sztuk
6. Peugeot 208 – 225 198 sztuk
7. Opel Corsa – 221 497 sztuk
8. Volkswagen Tiguan – 218 238 sztuk
9. Skoda Octavia – 214 329 sztuk
10. Opel Astra – 204 742 sztuki

Golf z potężną przewagą!

Bezapelacyjnym liderem jest Volkswagen Golf. Hatchback segmentu C być może zaliczył spadek sprzedaży szacowany na 2 proc., mimo wszystko w ciągu 11 miesięcy aż 445 206 sztuk auta opuściło salony marki w Europie. A to daje na tyle duży wynik, że gwarantuje Golfowi przewagę nad drugim w zestawieniu Renault Clio wynoszącą blisko 150 tysięcy sztuk. Czy to dużo? Nawet bardzo dużo! 150 tysięcy egzemplarzy to dobry wynik nie tyle przewagi, co nawet sprzedaży pojedynczego auta. W ciągu 11 miesięcy w podobnej ilości zbyły się takie modele jak chociażby Peugeot 308, Renault Megane czy Audi A3.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Design to nie tylko rewolucje. To też drobne zmiany, które robią różnicę!

Choć Golf zasłużył na laur zwycięzcy, bardzo dobrze w zestawieniu poradziły sobie także inne pojazdy Volkswagena. W pierwszej dziesiątce znalazło się jeszcze Polo i Tiguan. Trzy niemieckie auta w sumie sprzedały się w ilości wynoszącej niespełna 920 tysięcy sztuk. A to mniej więcej jedna piętnasta całego rynku motoryzacyjnego na Starym Kontynencie. Dobrze wypadł także Opel. Niemiecka marka wprowadziła do zestawienia najchętniej kupowanych samochodów w Europie aż dwa modele. Co prawda, i sprzedaż Corsy, i sprzedaż Astry spadła w tym roku, mimo wszystko auta te wygenerowały w ciągu 11 miesięcy wolumen sprzedaży o wartości 426 239 sztuk.

Najczęściej kupowane samochody w Europie w roku 2017 – spektakularne wzrosty sprzedaży

Najczęściej kupowane samochody w Europie w roku 2017 to też kilka spektakularnych wzrostów sprzedaży. A zdecydowanie najbardziej spektakularny należy do Peugeota 3008. Nowy crossover francuskiej marki może się pochwalić skokiem popytu o wartości 810 proc.! Drugie miejsce przypadło Fiatowi Tipo. Zainteresowanie włoskim kompaktem wzrosło blisko o 122 proc. Trzecia lokata przypadła Citroenowi C3 – wzrost sprzedaży francuskiego hatchbacka wyniósł prawie 58 proc. Najgorzej poradził sobie Peugeot 308. Zbyt modelu zmalał o blisko 19 proc. Spadek dotknął również Forda Fiestę (o 14 proc.) i Audi A3 (o 12,5 proc.).

W ciągu pierwszych 11 miesięcy roku 2017 dwie rzeczy na rynku motoryzacyjnym w Europie nie zmieniły się. Zdaniem JATO Dynamics dalej rośnie sprzedaż nowych samochodów. Poza tym nadal liderem pozostają SUV-y. Auta ze zwiększonym prześwitem tylko w listopadzie roku 2017 znalazły 398 424 nabywców. To pozwoliło im na wygenerowanie wzrostu zbytu na poziomie 21,6 proc. Wyższym wynikiem mogą pochwalić się tylko limuzyny segment F. W przypadku najbardziej luksusowych sedanów sprzedaż wzrosła o 29,9 proc. i wygenerowała wolumen 4440 sztuk. Wzrost zainteresowania kierowców w Europie dotyczy też segmentów A, van, E i aut sportowych. Spadek dotknął grupy B, C, D i minivan.

Tagi: JATO Dynamicsrekord sprzedażysprzedaż aut rośniewyniki sprzedaży
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ