autofakty.pl

Będą inwestycje drogowe w północno-wschodniej Polsce

Szybki rozwój sieci nowych dróg, jaki obserwujemy co najmniej od początku obecnej dekady, nie obejmuje jednak równomierne całego obszaru naszego kraju. Są takie rejony, gdzie inwestycje drogowe przeprowadzane są z mniejszą częstotliwością. Z pewnością należy do nich północno-wschodnia Polska, jednak niebawem ma się to zmienić.

Wykluczenie komunikacyjne. Taki termin coraz częściej pojawia się w odniesieniu do rejonów północno-wschodniej Polski. Choć nie do końca jest on sprawiedliwy – powstają chociażby drogi ekspresowe S8 i S19 w województwie podlaskim oraz S7 i S16 w województwie warmińsko-mazurskim – to jednać coś na rzeczy jest.

Zauważył to też nasz rząd i wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit, zapowiedział już program inwestycyjny rozbudowy i przebudowy sieci drogowej w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim.

– Głównym celem inwestycji, które kierujemy do realizacji, jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu północno-wschodniej Polski. Chcemy sprawić, by termin ten odnosił się wyłącznie do przeszłości – podkreślił wiceminister Jerzy Szmit.

450 milionów złotych

Według wstępnych szacunków rząd przeznaczy na inwestycje drogowe w obu województwach ok. 450 mln zł, z czego aż 350 mln zł będzie kosztować przebudowa drogi krajowej nr 65, prowadzącej z Ełku do przejścia granicznego w Gołdapi. Z kolei drogi krajowe na Podlasiu otrzymają 100 mln zł dofinansowania.

Łącznie modernizacji zostanie poddanych ok. 100 km dróg krajowych ( DK 63, prawie 60 km DK 65 oraz DK 66). Niektóre odcinki zostaną poszerzone, wszystkie zaś dostosowane do parametrów pozwalających na przejazd nimi pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi napędowej do 11,5 t. Takie wymogi dla transportu międzynarodowego wymaga bowiem Unia Europejska, ale i bez nic taka inwestycja jest niezbędna. Spory ruch, głównie z krajów nadbałtyckich, sprawia, że drogi te są często w fatalnym stanie.

Zgodnie z przedstawionym wstępnym harmonogramem prac część robót ruszy jeszcze w tym roku. Prace będą sukcesywnie realizowane na kolejnych fragmentach, a całość ma zostać zakończona do końca 2020 r.

Dodajmy, że w województwie warmińsko-mazurskim przejezdna jest dużymi fragmentami droga ekspresowa S7, a pozostałe odcinki są w trakcie realizacji, podobnie jak S51, będąca obwodnicą Olsztyna. W przygotowaniu jest natomiast droga S16, od Olsztyna w kierunku Ełka. Z kolei w województwie podlaskim najbardziej zaawansowana jest droga S8 do Białegostoku. Na rozpoczęcie prac czekają zaś trasy S61 oraz S19.

Exit mobile version