autofakty.pl

Hydraulika hamulców? To wkrótce będzie przeżytek!

hamulce Brembo, brembo, elektroniczne hamulce, elektryczne hamulce

Czym jest ekologia na rynku motoryzacyjnym? To nie tylko niska emisja spalin, to nie tylko elektryczne silniki, ale to także walka o każdy zbędny kilogram i innowacyjne rozwiązania. Dobrym przykładem technologicznej zmyślności może być kolejny pomysł inżynierów. Zdaniem przedstawicieli Brembo już wkrótce samochody produkowane seryjnie otrzymają elektryczne zaciski hamulców.

Bardzo często mówi się o tym, że Formuła 1 stanowi swojego rodzaju poligon doświadczalny dla seryjnej motoryzacji. I rzeczywiście w pewnym sensie tak właśnie jest. Dobrym przykładem może być sekwencyjna skrzynia biegów czy systemy odzyskiwania energii kinetycznej. Jeszcze lepszym jednak innowacyjne hamulce. Współczesne bolidy korzystają z elektrycznie sterowanych zacisków. Giovanni Canavotto – szef marki Brembo w rozmowie z dziennikarzami magazynu „Car and Driver” zdradził, że w ciągu najbliższej dekady takie właśnie rozwiązanie zacznie być montowane również w seryjnie produkowanych samochodach osobowych.

Hamulce Brembo staną się elektroniczne!

Co dają elektroniczne hamulce? Szereg korzyści! Przede wszystkim pozwalają na dodatkowe zredukowanie masy. Układ nie wymaga zastosowania pompy, sieci przewodów hydraulicznych, płynu czy tłoczków. Wystarczy, że przy każdym zacisku pojawi się niewielki silnik elektryczny. Mniejsza ilość elementów to jednak nie tylko niższa masa, ale też mniejsza ilość elementów, które potencjalnie podczas eksploatacji mogą zawieść i mogą wymagać interwencji mechanika.

Elektroniczne sterowanie hamulców zdecydowanie skraca też czas zwłoki między naciśnięciem pedału a momentem zadziałania zacisków. W końcu nie ma konieczności tworzenia ciśnienia w układzie, a wystarczy jedynie, że sygnał dotrze do koła. Szybszy czas reakcji to skrócona droga hamowania oraz wyższy poziom bezpieczeństwa. Ostatnią z zalet elektroniczne hamulce odkrywają w ekologicznych autach. Za ich sprawą łatwiej jest np. skonfigurować pracę systemu odzyskiwania energii kinetycznej.

E-hamulce mają na tyle długą listę zalet, że nie powinny zostać uznane za sposób na niepotrzebną elektronizację konstrukcji samochodów. To raczej przykład dobrodziejstwa, które niesie technologia.

Exit mobile version