autofakty.pl

Best in Class 2017 – najbezpieczniejsze samochody zdaniem Euro NCAP

najbezpieczniejsze samochody 2017, Euro NCAP, best in class, best in class Euro NCAP

Styczeń jest czasem podsumowań. Rachunek sumienia postanowił zrobić również instytut Euro NCAP. To był rekordowy rok pod względem ilości skontrolowanych pojazdów – w sumie inżynierowie rozbili prawie 70 aut. To na szczęście nie przeszkodziło im w wyłonieniu samochodów, które szczególnie wyróżniają się pod względem bezpieczeństwa w swoich segmentach. Jak wygląda lista wielkich wygranych? Sprawdźcie.

Samochodem, który w sposób szczególny wyróżnił się w tym roku, bez wątpienia jest Volvo XC60. Model zgarnął nagrodę dla najbezpieczniejszego, dużego off-roadera. Ale na tym jego apetyt nie poprzestał. Po podsumowaniu wszystkich testów przeprowadzonych przez Euro NCAP okazało się, że szwedzki SUV zdobył najwyższą notę w całym roku 2017! W sumie modelowi udało się zgromadzić 98 proc. wszystkich punktów. I choć inżynierowie Volvo potwierdzili swoją świetną formę, jest jeszcze jedna marka, która ma powód do zadowolenia.

Najbezpieczniejsze samochody 2017 roku – VW może otwierać szampana!

Jednym z największych wygranych zeszłorocznych testów Euro NCAP okazał się Volkswagen. Niemiecka firma wyprodukowała aż trzy modele, które zdobyły laur lidera w swoich klasach. Wśród pojazdów luksusowych najbezpieczniejszy był Volkswagen Aerton (5 gwiazdek i 96 proc. punktów), w grupie małych off-roaderów Volkswagen T-Roc (5 gwiazdek i 96 proc. punktów), a w grupie małych aut miejskich Volkswagen Polo (5 gwiazdek i 96 proc. punktów). W segmencie MPV najlepszym wynikiem testów Euro NCAP może się pochwalić Opel Crossland X (5 gwiazdek i 85 proc. punktów). Pośród małych samochodów rodzinnych inżynierowie instytutu docenili w szczególności Subaru XV i Subaru Imprezę (5 gwiazdek i 94 proc. punktów).

Rok 2017 był wyjątkowo pracowity dla Euro NCAP. W sumie inżynierowie mieli okazję zbadać i rozbić blisko 70 pojazdów. Większość z nich debiutowała dopiero na rynku i większość zdobyła pięć gwiazdek. A to najlepszy dowód na to, że poziom bezpieczeństwa oferowany przez współczesne samochody jest naprawdę wysoki. Co z konstrukcjami, które przeszły powtórne badania lub trafiły do Euro NCAP po przeprowadzeniu liftingu? Te pojazdy niestety radziły sobie nieco gorzej, a na ocenę wpływ miał m.in. brak nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.

Oczywiście w ciągu 12 miesięcy testów Euro NCAP nie zabrakło też spektakularnych wpadek. A zdecydowanie pierwsze miejsce na liście antybohaterów przypada Fiatowi Punto. Włoski hatchback segmentu B został oceniony przez inżynierów na… 0 gwiazdek! W sumie podczas badania samochód otrzymał zaledwie 51 proc. wszystkich punktów. To pierwszy model w historii testów zderzeniowych, który zdobył tak skandalicznie niską notę, a wszystkiemu winna jest przede wszystkim przestarzałość konstrukcji. Punto funkcjonuje w sprzedaży już od 13 lat. W tym czasie nie było gruntownie modernizowane ani doposażone w nowoczesne zdobycze techniki.

Punto zdobył 0 gwiazdek, Mustang tylko 2…

Numerem dwa bezapelacyjnie został Ford Mustang. Amerykańskie coupe choć ma masę klasy i uroku, a do tego powoduje dreszcze na plecach za sprawą dźwięku pracy silnika, podczas badania Euro NCAP zapracowało na zaledwie 2 gwiazdki. Z wynikiem na poziomie 3 gwiazdek test zderzeniowy skończył się w sumie dla 17 pojazdów. 7 aut zdobyło 4 gwiazdki, a reszta konstrukcji mogła pochwalić się pełną notą.

Fot. Materiały prasowe Euro NCAP

Jeżeli o poziomie bezpieczeństwa już mowa, przy okazji podsumowania wyników instytut przedstawił też statystyki dotyczące systemów bezpieczeństwa. I tak układ wykrywający pieszych jest oferowany w 42 nowych modelach testowanych przez Euro NCAP, przy czym w 31 stanowi standard. Dla porównania tempomat jest dostępny w 47 na 51 debiutujących samochodów, a w tym w 42 nie wymaga dopłaty, podczas gdy asystent pasa ruchu pojawia się jako element wyposażenia w 40 autach i w 28 jest standardem już w wersjach bazowych.

Exit mobile version