autofakty.pl

Badania: Systemy infotainment są niebezpieczne, znacznie obniżają koncentrację kierowcy

W przeprowadzonym badaniu kierowcy wykazywali znacznie większe rozkojarzenie, nie trzymali się w pasie ruchu, reagowali z ogromnym opóźnieniem. Wszystko przez Apple CarPlay i Android Auto.

Powyższe 5 podpunktów to wnioski z badania przeprowadzonego przez największą, brytyjską organizację charytatywną zajmującą się bezpieczeństwem na drodze – IAM RoadSmart.

Badania

Badania przeprowadzono w kontrolowanych warunkach. Kierowcy pokonywali tę samą symulowaną trasę trzykrotnie. Raz bez interakcji z systemami Android Auto oraz Apple CarPlay. W dwóch kolejnych przejazdach korzystali z obsługi komendami głosowymi oraz z obsługi ekranem dotykowym.

Obie metody powodowały znaczne rozkojarzenie, jednak obsługa ekranów dotykowych okazała się znacznie gorsza.

Wielu badanych kierowców zdawało sobie sprawę z rozkojarzenia, więc modyfikowali swoje zachowanie na przykład przez zmniejszenie prędkości. Mimo tego ich wyniki znacznie się pogorszyły. Nie byli w stanie utrzymać niezmiennego dystansu, reagowali zauważalnie wolniej, wyjeżdżali ze swojego pasa ruchu. Badania wskazują, że kierowcy znacznie częściej korzystają z (bardziej niebezpiecznej) obsługi dotykowej.

Badacze IAM RoadSmart zauważyli, że przy prędkościach podróżnych droga hamowania zwiększyła się o 4-5 długości samochodu! Kierowcy potrafili skupiać wzrok na ekranach nawet na 16 sekund – podczas jazdy z prędkością 110 km/h oznacza to 500 metrów przejechanych „na ślepo”.

Czasy reakcji kierowców (szczególnie przy sterowaniu dotykowym) okazały się zauważalnie wolniejsze od kierowców badanych po użyciu marihuany; a także nawet 5 razy wolniejsze od kierowców jadących na prawnym limicie alkoholu we krwi (limit w Wielkiej Brytanii to 0,8‰).

Komentując wyniki, dyrektor IAM RoadSmart, Neil Greig powiedział: „Ocenia się, że rozkojarzenie kierowcy jest istotną przyczyną co trzeciego wypadku w całej Europie.

Poprzednie badania wykazały, że korzystanie z Apple CarPlay i Android Auto daje lepsze wyniki, niż z tradycyjnych przycisków. Jednak aktualne badanie wprowadza poważne obawy przed dalszym rozwojem systemów infotainment.”

Co dalej?

Czy negatywne wnioski dotyczące bezpieczeństwa przy korzystaniu z ogromnych ekranów zza kierownicy auta są dla kogokolwiek zaskoczeniem? Raczej nie. Pytanie brzmi, co teraz?

Najbliższym celem organizacji IAM RoadSmart jest wnioskowanie do producentów samochodów oraz organów legislacyjnych, aby zniwelować wszystko, co może powodować rozkojarzenie kierowcy. IAM RoadSmart będzie wnioskował, aby wprowadzić konkretne standardy i normy bezpieczeństwa dotyczące systemów infotainment.

Exit mobile version